Egészséges és finom ételek
különleges étrendekhez!

A cukorfüggőség

12november
2015

A cukorfüggőség

Ma már rengeteg forrásból hallhatjuk, hogy a cukor káros az egészségünkre, de azt csak kevesen tudják, hogy mennyire…A legtöbb ember úgy gondol rá, mint üres kalóriára, ami hizlal, és roncsolja a fogakat, de ennél nem mennek messzebb. A gond az, hogy itt sokkal többről van szó, ugyanis a cukor messze nem „csak” üres kalória.

Alapvetően semmilyen ásványi anyagot vagy vitamint nem tartalmaz, viszont a megemésztéséhez ezek nélkülözhetetlenek, vagyis fontos anyagokat von el a szervezetünktől. Ráadásul lebontása még ingerültséghez, agresszióhoz is vezethet.

A túlzásba vitt cukorbevitel eredményeként ráadásul cukorfüggőség is kialakulhat, ugyanis amikor cukrot fogyasztunk, a megemelkedett vércukorszintünk endorfin termelésre serkenti az agyunkat, és sajnos ez a függőség kialakulásának a kulcsa. Az endorfin ugyanis örömhormon, ráadásul fájdalomcsillapító hatása is van, így könnyen válhatunk a “rabjává”. Minél több cukrot eszünk, annál többet kívánunk, az agyunk pedig hozzászokik a magas vércukorszinthez, és az endorfin termelését ettől teszi függővé. Azoknál az embereknél, akik hajlamosak függőségre , egy idő után a cukor lesz az öröm egyik fő forrása.

A szervezetünkbe jutott cukrot a hasnyálmirigy által termelt inzulin nevű hormon juttatja be a sejtekbe. A hasnyálmirigy alapvetően normális mennyiségű inzulint termel, csak a sok egyszerű szénhidrát, a finomított cukrok bevitele folyamatosan ingerli az inzulintermelést, ami évek során azt eredményezi, hogy az inzulintermelő szervünk kimerül, vagyis inzulin rezisztencia alakul ki. Ennek következtében a hasnyálmirigy szép lassan felmondja a szolgálatot, és az kialakult inzulinhiányos állapot tulajdonképpen a kettes típusú cukorbetegség.

Vagyis amíg az egyes típusú diabétesz egy autoimmun betegség, a kettes típusú úgynevezett civilizációs betegség, amely többek között a helytelen táplálkozás, különösen a vércukorszintet gyorsan növelő ételek - cukor, fehér liszt - túlzott fogyasztásának a következménye.

A probléma az, hogy nem csak azok az ételek hatnak a szervezetünkre károsan, amik mindenki számára egyértelműen cukor tartalmúak, ugyanis például a különböző chipsek, pékáruk, a fehér rizs vagy a sült krumpli is keményítőben, vagyis szénhidrátokban gazdag, amit a szervezet egyszerű cukorrá alakít át. Vagyis ezek az ételek körülbelül ugyanolyan hatással vannak ránk, mintha csokit, vagy valamilyen cukros sütit ennénk.

De nem kell aggódnia azoknak sem, akik nem szeretnének lemondani az édes falatokról, ma már többféle természetes édesítőszert is beszerezhetünk, amikkel ugyanúgy lehet sütni, főzni, kávét, teát édesíteni, mint a cukorral. Elsősorban a steviát, az eritritet és a nyírfacukrot ajánlom, lehet, hogy valamivel drágábbak, mint a cukor, de ha az egészségünket vesszük figyelembe, akkor mindenképpen megéri lecserélni az otthoni cukorkészletet.

Címkék: egészség, cukorfüggőség, stevia, diéta, fogyás, édesítő

 
   

Cikkek, amik még érdekelhetnek

12november
2015

A quinoa

A quinoa egy dél-amerikai gabonaféle, a paraj és a cékla családjába tartozó növény. Az inkák a Magok Anyjának tartották, Peruban és Bolíviában termesztik elsősorban.

Részletek
09november
2015

A mandula

Ha diétázunk, fogyni szeretnénk, sokszor csak rejtett zsiradékként gondolunk a különféle olajos magvakra, és száműzzük az étrendünkből, pedig ezek az apró finomságok felbecsülhetetlen értéket jelentenek szervezetünk számára. A napraforgómag, a törökmogyoró, a tökmag, a mandula, vagy akár a szezámmag nagyon egészséges, nem véletlen, hogy az olajos magvakból hidegen sajtolt zsírok (mint a mogyoróolaj, szezámolaj vagy a tökmagolaj) esszenciális zsírsavakban gazdagok, és ajánlott a fogyasztásuk.

Részletek